Starta e-handel

Är du intresserad av att starta e-handel? Då har du hittat helt rätt! Här på betalning.se ska vi nämligen ge dig all nödvändig information om att starta en egen handel på nätet, där vi delar med oss av våra bästa tips och råd kring ämnet. En e-handel kan vara ett utmärkt sätt att tjäna pengar och nå ut till nya kunder på, framförallt för dig som inte sen tidigare har ett välkänt och omtalat företag. Oavsett om du vill driva företaget och e-handeln ensam eller tillsammans med någon, om du vill satsa stort eller litet, och om du vill arbete nischat eller vara delaktig i en bredare marknad finns det många fördelar att dra nytta av med näthandel.  

Viktigt att komma ihåg är dock också att det inte alltid är helt lätt att komma igång. Bara för att väldigt många idag kan starta e-handel och lyckas med det betyder det inte att det är en självklar resa mot målet. I det här inlägget delar vi med oss av allt vi kan och vet om att starta e-handel, så att du kan komma igång på rätt sätt.

Så startar du e-handel – steg för steg 

När det kommer till att starta en e-handel finns det ett flertal aspekter och faktorer man måste följa och tänka på för att komma igång på rätt sätt. Det innebär alltså att det krävs lite förberedelser och planering för påbörja projektet, vilket ju i sig kräver både tid, energi, kunskap och idéer. När du väl är igång kan vi dock lova dig att detta förarbete med stor sannolikhet kommer löna sig. 

För att du ska få en så bra och trivsam start som möjligt, och bästa möjliga förutsättningar att lyckas med din handel online, finns det några steg du bör följa. Nedan går vi igenom steg för steg hur du kommer igång med en e-handel på bästa sätt:

Steg 1: Välj plattform

Det första du ska göra är att välja den plattform där din e-handel ska bedrivas. Det finns många olika alternativ att välja mellan där ute, och det kan vara svårt att avgöra vilken som är rätt för dig. Ta dig tid och undersök varje alternativ innan du fattar ett beslut. Det är inte svårt att starta en e-handelsbutik, men det kan vara svårt att få den framgångsrik. Att lyckas blir betydligt lättare om du väljer en plattform som fungerar för just din e-handel eller webshop.

Steg 2: Vad ska du sälja?

För att skapa e-handel med goda förutsättningar att lyckas, där ni når ut till önskad målgrupp och kan tjäna pengar på verksamheten, är det viktigt att du eller ni vet vad ni vill sälja eller erbjuda. Det alltså redan innan ni sätter igång med allt vad heter webblansering och skapande. Vet ni inte vad ni som e-handel ska erbjuda är det svårt att anpassa arbetet därefter. 

Ni bör också kontrollera att ni har tillgång till det ni ska sälja. Det är till exempel viktigt att ni har leverantörer som erbjuder de produkter ni vill sälja, av den kvalité och de material ni i sin tur önskar erbjuda till era kunder. Och det också till rätt pris för att det ska bli lönsamt för er. Att se över så hela kedjan går ihop är A och O för ett lyckat koncept. 

Ett plus i kanten är om ni tar reda på vad som efterfrågas på marknaden inom den bransch eller nisch ni önskar vara verksamma, samt ser över hur er produkt eller tjänst kan bidra till ett förbättrat utbud. Oavsett vad ni ska sälja är en viktig byggsten att leverantören ni använder går att lita på. Att de produkter som ni ska sälja till kunderna kan levereras snabbt, smidigt och tryggt är ofta avgörande för såväl er framgång som för era omdömen och resultat.

Steg 3: Välj domännamn

Nu när ni har en webbadress kan den äntligen kopplas till er webshop. Efter att dessa steg är genomförda är det dags att skaffa en domän. Det kan ni göra antingen via en domänleverantör (den som ni anser passar bäst) eller genom att beställa en så kallad domäntjänst. 

Domännamnet kan egentligen vara vad som helst, beroende på vad ni anser passar e-handeln och det ni kommer att erbjuda. Så länge domännamnet inte redan är upptaget är det fritt fram att välja. Ett tips är att välja ett namn som är kopplat till det ni säljer eller till ert företagsnamn. Det ska vara ett namn som är lätt att komma ihåg men som ändå sticker ut.

Steg 4: Hitta rätt partners

Om ni vill att er e-handel ska bli framgångsrik och omtalad kan det krävas att ni har partners som hjälper er. Det kan bland annat handla om partners som ser till att ni får hjälp med bokföring, marknadsföring, logistik eller betalningar. Att hitta partners som kan bidra med såväl erfarenhet och kunskap som lättanvända, flexibla och pålitliga system för att starta en webbutik är nästan A och O. Det är viktigt att era partners är med på er resa och inte bara ser er förfrågan som vilket uppdrag som helst. Utan ni bör alla ha samma mål och tankar.

Steg 5: Noggrann planering

Om ni inte tycker om att planera och arbeta förberedande kan det skapa stora problem då ni funderar på att starta e-handel. Det är nämligen så att det krävs mycket planering för att en e-handel ska fungera i praktiken. 

Ni behöver inte bara planera kring själva företagsidén och de grundläggande aspekterna för att näthandeln ska komma igång. Utan ni bör också planera för när ni ska få in nya produkter som ni kan sälja, hur er marknadsföring ska gå till, hur ni hanterar kunders frågor och funderingar, vad ni gör med returer, hur betalningar ska ske, och så vidare. 

Det finns mycket att både förbereda och planera för då man bedriver handel online. Om ni lägger tid och energi på att se till att ha en bra och noggrann plan gällande allt detta så kommer det gå mycket smidigare att starta e-handeln, och era chanser om att nå era mål blir betydligt större.

Steg 6: Skapa webshopen

Det sista steget i processen om att starta e-handel är att skapa själva webshopen. Det vill säga, skapa en hemsida med tillhörande system, ta fram alla olika kategorier som ska finnas med de olika produkterna eller tjänsterna ni ska erbjuda, välja en passande design, skriva content, ta fram bilder, och så vidare. 

Försök att få er webshop att sticka ut från alla andras e-handels både vad gäller design, tjänster och utbud, erbjudanden och kommunikation. Det specifikt från era konkurrenters – annars kan det bli väldigt svårt att hitta kunder. Om det är någonting ni behöver hjälp med är det mer än okej att fråga de som kan, för det finns ingen fråga som är för dum.

När ni har skapat webshopen, har produkter som ni kan leverera och ser att det finns ett intresse bland kunderna är det bara att sätta igång med själva företagandet. Det är nu det roliga börjar!

Att driva e-handel

Att driva en e-handel är något som många tycker är väldigt roligt. Det kan vara ett utmärkt sätt att starta ett eget företag på, där du får vara din egen chef och ta ansvar samtidigt som du får chansen att göra något du tycker är kul. 

Det kan vara svårt att driva en webshop, precis som med vilket annat företagande som helst. Om du följer de steg och tips som vi delade med oss av ovan kommer du dock vara på väg mot framgång. Det finns såklart ingen garanti för att alla lyckas bara för att man gör på ett visst sätt. Men att ge sig själv bästa möjliga förutsättningar att lyckas gör stor skillnad!

Kontakta oss!

Tack för att du läste det här inlägget om vad man bör tänka på och hur man kan gå tillväga för att starta e-handel. Om du tyckte att det var till din hjälp får du gärna dela det med dina vänner och bekanta som själva kanske funderar på att starta sin egen e-handel. Kanske kan detta inlägg bli startskottet för din eller deras kommande karriärer?!

Vilka tips skulle du ge till någon som funderar på att starta ett e-handelsföretag? Har du någon erfarenhet av att driva e-handel? Dela gärna och berätta för oss i kommentarerna nedan!

Lämna en kommentar